Hoe moet je géén koude acquisitie doen?

Ik vind het 𝘇ó 𝗹𝗮𝗰𝗵𝘄𝗲𝗸𝗸𝗲𝗻𝗱 als koude-acquisitiebureaus mij benaderen om mijn 𝗸𝗼𝘂𝗱𝗲 𝗮𝗰𝗾𝘂𝗶𝘀𝗶𝘁𝗶𝗲 uit handen te nemen…

Waar gaat het mis? Bij het begin: de hitlist
Een slimme cold-caller begint niet zomaar met bellen, maar maakt een doordachte hitlist. Ja, daar moet je echt een beetje creatief voor zijn, het is een vak apart! Plan daarom eerst een brainstorm met elkaar en bepaal wat het ‘laaghangende fruit’ is.

Met andere woorden:
• Waar liggen de hoogste scoringskansen op een kennismaking die uiteindelijk een deal wordt?
• Denk je dat het slim is om een koude-acquisitietrainer te benaderen voor het uit handen nemen van de acquisitie? Zonde van je tijd.

Slimmere targeting = betere resultaten
Hoe bepaal je de juiste prospects?
• Kies je branche, bedrijfsgrootte, regio (focus op 1 doelgroep tegelijk)
• Klanten van ‘slechte’ concurrenten
• Profielbezoekers van de CEO of volgers van de bedrijfspagina

Ik heb nog véél meer ideeën. Stuur me een DM, ik denk graag met je mee!

En: leads hoeven helemaal niet ijskoud te zijn
Een slimme cold-caller creëert namelijk warme haakjes:
• Volg je relevante LinkedIn-profielbezoekers op
• Refereer aan gemeenschappelijke connecties
• Zoek per lead een sterke ijsbreker

Of gebruik de klassieke aanpak om een haakje te creëren: een persoonlijke, humorvolle mail (géén geautomatiseerde en saaie standaardmail).

Of heb je meer lef? Maak een korte video.

Maar nu terug naar de koude-acquisitiebureaus die mij benaderden…
Wat viel op?
Saai onderwerp: Vraagje, Aanvraag & Vraagje voor Henrike
Te korte mails (liever te kort dan te lang hoor) zonder het benadrukken van expertise of sociale bewijskracht
Geen follow-up door 2 van de 3, en de derde kwam niet opdagen bij de call (die ik voor de grap had ingepland)
• 2 van de 3 mails leken rechtstreeks naar 100 andere bedrijven gestuurd te kunnen worden → massa-mail alert!

Waar is het persoonlijke? Waar is de humor?

Lieve lezer: Doe koude acquisitie goed, of doe het NIET.

Wat is voor jou de meest lachwekkende koude mail die je hebt gehad?

Voorbeelden van hoe je geen koude acquisitie moet doen die ik heb ontvangen:

Hallo Henrike,

Ik zat net je werk te bekijken bij ICECALL — erg indrukwekkend! Er zijn veel meer bedrijven en professionals die hiervan zouden willen profiteren; die waardevol kunnen zijn voor ICECALL.

Ik zou graag kijken of ik hen met jullie in contact kan brengen.

Laat me weten of je openstaat om te praten?

Groetjes,


Hallo Henrike,

Als ik je met bedrijven in de IT-industrie in contact kan laten komen waar ik werk op commissiebasis, zou je daar dan meer over mogen vertellen?

Met vriendelijke groet,


Hi Henrike,

Ik vroeg me af of jullie qua groei ook grotendeels afhankelijk zijn van doorverwijzingen en je eigen netwerk?

De reden dat ik het vraag is: wij helpen bedrijven zoals jullie helpen om gemiddeld 5-10 extra meetings per week te boeken — om zo meer grip te krijgen op je acquisitie en consistent in je dealflow te blijven.

Als je komende week tijd hebt, kan ik je laten zien hoe wij klanten (online) laten zien hoe dat werkt en hoe jullie ook zou kunnen werken?

Met vriendelijke groet,

Even voorstellen..

Hallo, ik ben Henrike Clements. Wat leuk dat je interesse toont in ICECALL en in de persoon daarachter! Ik ben getrouwd met Arjan, moeder van Edward (1,5 jaar) en woon in Renswoude. Na bijna vijf jaar gewerkt te hebben bij AFAS Software (de beste werkgever van Europa) als commercieel specialist, ben ik in januari 2024 mijn eigen bedrijf gestart.

Klaar om jullie koude acquisitie naar een hoger niveau te tillen door middel van trainingen? Plan nu een gratis kennismaking via mijn online agenda of bel direct 06-17390691. Samen transformeren we je koude leads in warme klanten!

Lees ook mijn andere blogs..

Waarom zou je investeren in een trainingstraject van ICECALL? Nou, ik kan dat natuurlijk mooi vertellen, maar mijn klanten kunnen dat veel beter! Bekijk de video en ontdek de resultaten die Strevon al in korte tijd heeft bereikt met het trainingstraject.
Moet je als acquisiteur vragen of je gelegen belt? Bij koude acquisitie kan de juiste timing het verschil maken tussen succes en mislukking.
“Je lijkt zo’n lief en bescheiden meisje…” Dat hoor ik vaker! Ik vind het altijd grappig, want dat is vaak de eerste indruk die mensen van mij hebben. En dat zorgt er stiekem juist voor dat mensen veel van mij kunnen hebben! Maar